Spring naar inhoud

Visie, missie en strategie

1.1 Visie en missie

Dudok Wonen gelooft in de kracht van mensen. Dat staat centraal in onze visie. We vinden dat iedereen volwaardig moet kunnen meedoen in de samenleving. En dat iedereen daarbij zeggenschap en regie moet kunnen houden over zijn of haar eigen leven. Deze visie brengen we in de praktijk door huisvesting te bieden aan mensen die financiële steun nodig hebben om aan een woning te komen. Veel mensen kunnen uiteindelijk weer zonder onze financiële steun wonen. Daar zijn we van overtuigd. Onze dienstverlening is dan ook in principe tijdelijk. Als het kan, maken we het mogelijk dat mensen zelf een stap zetten naar een volgende huur- of koopwoning. Lukt dit niet of is het niet verstandig om de stap naar een volgende woning te maken? Dan blijven we de betrouwbare dienstverlener.

Het is onze missie om de onafhankelijkheid van mensen op de woningmarkt te vergroten. Dat is waarom onze organisatie bestaat. We bieden mensen kansen op een passende woning, gebaseerd op geloof in eigen kracht. Het maatschappelijk vermogen beheren we op zo’n manier, dat de opbrengsten beschikbaar blijven om ingezet te worden voor woondoelen. Op korte én lange termijn.

kansen bieden op een passende woning

1.2 Strategie Samen Vooruit 2017+

Een nieuwe strategie vanaf 2023: daar bereidden we ons in 2022 op voor. Meer over de realisatie van onze nieuwe strategie leest u in paragraaf 3.1. Dit jaarverslag draait nog om de activiteiten en resultaten op basis van de strategie ‘Samen Vooruit 2017+’.

Wat vraagt de samenleving van ons?
Een sociaal vitale regio vraagt om een gevarieerde samenstelling van de woningvoorraad. Ook in de regio Gooi en Vechtstreek is de vraag naar woningen veel groter dan het aanbod. Daarom zijn de woningen op de vrije markt in deze regio duurder dan gemiddeld in Nederland. Een grote groep mensen heeft financiële ondersteuning nodig om betaalbaar te kunnen wonen. Als woningcorporatie bieden wij deze ondersteuning. Soms voor altijd. Soms maar tijdelijk. Daarbij is het belangrijk dat we zorgen dat sociale huurwoningen worden bewoond door mensen die geen andere mogelijkheden hebben. Mensen die niet op deze woningen zijn aangewezen, laten we het liefst zoveel mogelijk doorstromen. Vooral omdat er een groot tekort aan woningen is.

Wie zijn onze doelgroepen?
We zijn er voor mensen met lage én middeninkomens die op zoek zijn naar een passende woning in de regio Gooi en Vechtstreek en Almere. Vanzelfsprekend richten we ons op de huidige groep bewoners: huurders en kopers. Maar we willen er ook zijn voor woningzoekenden en voor de volgende generaties. En we hebben in het bijzonder oog voor starters en mensen die zorg en/of begeleiding nodig hebben.

Een strategie met meetbare doelen

Bij onze strategie formuleerden we een aantal meetbare doelstellingen: ‘Kritieke Prestatie-Indicatoren’ (KPI’s). Welke doelen dat zijn, ziet u in het overzicht hieronder. Bij elke doelstelling staat of we de doelen hebben gehaald in 2022 en wat de status is.

  • 'Ja' betekent: KPI’s die zijn behaald, of waarbij we goed ‘op koers’ liggen.
  • 'Deels' betekent: Doelstellingen die we niet gehaald hebben, maar die wel resultaat hebben opgeleverd.
  • 'Nee' betekent: Doelstellingen die niet volledig zijn behaald.
KPI Doelstelling Indicator/Norm Behaald Zie ook 
Opgave 1 Eigen kracht: onze producten en diensten.      
1 Ons woningaanbod voldoet aan de behoeften en mogelijkheden van woningzoekenden, huurders en kopers in de regio Gooi en Vechtstreek. Verhouding in het jaarlijks aanbod tussen sociale huur, betaalbare vrijesectorhuur en sociale koop in de regio Gooi en Vechtstreek, zoals jaarlijks vastgesteld na doen van onderzoek en in gesprek gaan met stakeholders. Ons jaarlijks aanbod in de regio Gooi en Vechtstreek per product bevindt zich tussen de volgende bandbreedtes: sociale huur tussen 55-65%, vrijesectorhuur tussen 10-20% en sociale koop tussen 10-25%. Ja 2.1
2 Realiseren van vernieuwing sociale huurwoningenportefeuille met 1.000 toegevoegde sociale huurwoningen in de periode 2017 – 2027 Toevoeging van tenminste gemiddeld 100 sociale huurwoningen per jaar aan de portefeuille door nieuwbouw, transformatie of aankoop. Nee 4.5.3
3 De pijplijn van nieuw te bouwen sociale huurwoningen is op peil als het gaat om de realisatie van 1.000 sociale huurwoningen mogelijk te maken. Tenminste 2.000 sociale huurwoningen in acquisitie- of initiatieffase vanaf 2021. Ja 4.5.3
Opgave 2 In contact: Participatie en Transparantie.      
4 Onze huurders en kopers zijn tevreden over onze dienstverlening. Jaarlijks minimaal voldoen aan criteria behalen c.q. behouden KWH-label. Nee 2.7
5 We vergroten de transparantie van onze productenmix en geven onze belanghouders invloed erop. Jaarlijkse bijeenkomst met belanghouders (iig gemeenten, woningzoekenden, huurders, zorgorganisaties, kopers en collega-corporaties) waarin we de stem van stakeholders gehoord hebben en aan hen terugkoppelen hoe wij de inzichten uit de bijeenkomst beleidsmatig vertalen. Ja 3.3
6 We geven onze belanghouders invloed op ons beleid. Jaarlijkse vragen naar tevredenheid over invloed op beleid in enquête onder onze belanghouders (o.a. gemeenten, collega-corporaties, HBV, bewonerscommissies, deelnemers Samen Vooruit Labs). Minimaal gemiddeld rapportcijfer 7. Ja 3.3
7   We betrekken, naast de formele participatie met de HBV en/of bewonerscommissies, ook andere klantgroepen bij ons beleid. Verkennen oprichting van een digitaal klantenpanel in de regio Gooi en Vechtstreek in 2020. n.v.t. 3.3
Opgave 3 Duurzaam vastgoed- en vermogensbeheer      
8 Verduurzaming vastgoed: ons gehele woningbezit is CO2-neutraal in 2050. Gemiddelde energie-index van al onze huurwoningen is maximaal 1,4. Uiterlijk eind 2023 Ja 4.5.2
9   Energie-index van al onze huurwoningen in exploitatie van SDW en GW bedraagt maximaal 1,4. Uiterlijk eind 2030. Ja 4.4
10 Ons vermogen is voldoende in beweging. Verhouding tussen balanstotaal op marktwaarde en de gezamenlijke omvang van investeringen en desinvesteringen op jaarbasis. Transformatie-indicator: tussen 3,5 en 4,5%. Deels 4.1
11 Financiële continuïteit op de korte, middellange en lange termijn. Externe ratio’s: ICR, LTV, Solvabiliteit en Dekkingsratio. Jaarlijks en meerjarig minimaal voldoen aan de externe ratio’s. Ja 4.8.1

In dit jaarverslag besteden we vanzelfsprekend aandacht aan de realisatie van de KPI’s. Maar de zaken die er het meest toe doen, zijn vaak het moeilijkst meetbaar. Daarom staan in dit jaarverslag niet alleen de cijfers over de behaalde resultaten. U leest ook wat er bereikt is om ons woningaanbod te vergroten en te verbeteren om onze huidige en toekomstige bewoners beter te helpen.

Uitgangspunt van onze strategie: eigen kracht
De meeste mensen zijn goed in staat om hun eigen leven vorm te geven. Als het gaat om wonen, lukt dat niet iedereen. Daarom bieden we tijdelijke of permanente ondersteuning aan. Omdat we geloven in de eigen kracht van mensen. Tegelijkertijd beseffen we dat niet iedereen dezelfde mogelijkheden heeft. We proberen de onafhankelijkheid van woningzoekenden, huurders en kopers op de woningmarkt zo veel mogelijk te vergroten. Dat doen we door te zorgen voor de juiste omstandigheden waarin mensen of groepen mensen hun eigen kracht kunnen versterken. De vraag die we ons stellen is dan: wat kunnen mensen zelf, wat doen we samen en wat doen wij als organisatie? Dit vraagt soms om maatwerk en een proactieve benadering.

Wij onderscheiden 3 vormen van eigen kracht:

  • Eigen bestedingskracht: hoeveel geld heeft iemand te besteden aan wonen?
  • Eigen regelkracht: wat willen en kunnen (toekomstige) bewoners zelf doen?
  • Eigen ontwikkelkracht: wat kan een (toekomstige) bewoner doen om de eigen bestedings- en regelkracht te vergroten?

onafhankelijkheid op de woningmarkt

Naast sociale huur bieden we verschillende producten en diensten aan die helpen de eigen kracht te vergroten. En dat draagt weer bij aan de onafhankelijkheid van de huidige en toekomstige bewoners op de woningmarkt. Voorbeelden hiervan zijn huurmatiging of huurbevriezing. Of onze koopproducten Koop Goedkoop of Kopen naar Wens. Een overzicht van alle producten en diensten vindt u in de tabel hieronder. Een deel van deze producten en diensten realiseerden we in 2022. In de volgende paragrafen beschrijven we wat we hebben gedaan.

woningzoekenden

huurders en kopers

woonproducten en (maatwerk) regelingen

zie ook

eigen bestedingskracht

mogelijkheid een betaalbare koopwoning te verkrijgen

bewoners kansen bieden op opbouwen van eigen vermogen bij vervolgstap in wooncarrière

  • Koop Goedkoop
  • Kopen naar Wens

2.4

passende woonlasten bij eigen financiële mogelijkheden

afbouwen van financiële ondersteuning (maatschappelijk budget) waar mogelijk

  • sociale huurwoning
  • ingroeicanon Koop Goedkoop
  • huurmatiging vrije sector
  • huurbevriezing en huurverlaging
  • maatwerk betalingsregelingen corona
  • bijkoop grond

H 2

eigen regelkracht

eigen beheer van de collectieve ruimte of tuin

zelf zoeken van de gewenste koopwoning

zelf zoeken van de gewenste koopwoning

aanbod andere woning met koopproduct

4.5.5

aanbod hulp bij zoeken naar een gewenste woning

proactief in gesprek met bijvoorbeeld ouderen

wooncoaches

2.5

aanbod tijdelijke woonruimte om het leven weer op orde te krijgen

In Between Places

2.5

contracten voor het delen van een woning

eigen ontwikkelkracht

zo zelfstandig mogelijk wonen naar eigen kunnen: zonder begeleiding, huurschulden, overlast enzovoort

woonmaatschappelijk werk

2.7

Versie:
v6.1.1

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report