​5.1 Ingericht om te bewegen

Splitsing afdeling Onderhoud & Ontwikkeling

Realiseren van ambities willen we beter doen. Met dat doel splitsten we de afdeling Onderhoud & Ontwikkeling in een afdeling Onderhoud en een afdeling Ontwikkeling. De afdelingen hebben beide een eigen manager. We kozen voor twee afdelingen vanwege de omvang en complexiteit van de activiteiten en de deskundigheden die nodig zijn voor het aansturen van deze activiteiten.

Organisatiestructuur

Dit is onze organisatiestructuur eind 2022:

Figuur 5.1: organogram Dudok Wonen, eind 2022

5.2 Kostenbewustzijn

Hoge bedrijfslasten
Onze bedrijfslasten zijn volgens benchmark Aedes relatief hoog. En dus blijven we kritisch blijven kijken naar onder meer het aantal fte’s. We verwachten dat onze bezetting in de toekomst niet stijgt. In figuur 5.2 staat het aantal fte’s op 31 december 2022 (80,5 fte). Dit is exclusief de vacatureruimte van 2,67 fte.

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Figuur 5.2: aantal fte’s in dienst eind 2022

Kosten voor inhuur
Vanwege het verloop in ons personeelsbestand kijken we regelmatig of aanpassingen in de structuur nodig zijn. In deze fase en in de wervingsperiode maken we vaak gebruik van interim-medewerkers. Ook huren we in bij langdurig ziekteverzuim. De kosten voor inhuur waren in 2022 € 668.379. Dit was lager dan in 2021. Toen waren de kosten € 702.836. De kosten werden voor een deel gecompenseerd door lagere personeelslasten, doordat functies tijdelijk niet ingevuld waren.

5.3 Personeelsinformatie

Onze medewerkers
Op 31 december 2022 waren er 80,5 fte. Enkele getallen:

• 57% vrouw en 43% man. In 2021 zagen we een vergelijkbaar beeld.
  • 16% van de medewerkers is jonger dan 35 jaar. 26% is ouder dan 55 jaar.
  • 42% van de medewerkers heeft een deeltijdcontract. 58% werkt fulltime.
  • Van alle medewerkers heeft 43% een dienstverband korter dan 5 jaar. In 2021 was dit 44%. Van de medewerkers heeft 10% een dienstverband van meer dan 20 jaar.

Instroom, doorstroom en uitstroom
Als organisatie zijn we ingericht om te bewegen. Dat betekent dat we mensen stimuleren en uitdagen om stappen te zetten in hun loopbaan. Zo kunnen medewerkers onderzoeken op welke plaats in de organisatie of buiten de organisatie hun talenten tot bloei komen.
We merken dat de arbeidsmarkt in beweging is. In 2022 verlieten 15 collega’s Dudok Wonen voor een mooie nieuwe uitdaging. We verwelkomden 12 nieuwe collega’s. En 4 collega’s stroomden intern door.

Stage en trainees
Studenten willen we kansen bieden. En dus laten we hen meewerk- of afstudeerstages doen. Afgelopen jaar begeleidde we 1 stagiaire op de afdelingen Financiën en Informatiemanagement (FIM). Daarnaast zijn we een samenwerking gestart met Talent in Huis om trainees kennis te laten maken met de corporatiesector. Het afgelopen jaar werkten er 2 trainees bij ons vanuit het programma ‘Talent in Huis’.

studenten willen we kansen bieden

Ziekteverzuim
Het ziekteverzuimpercentage in 2022 was 5,13%. Dat is flink hoger dan in 2021 (2,9%). We volgen hiermee de landelijke trend. 1,07% hiervan was kortdurend verzuim. Vrijwel al het langdurig verzuim heeft een medische oorzaak.

5.4 Integriteit

We willen transparant en integer werken. Daarbij zijn we ons bewust van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Onze medewerkers doen hun werk in intensieve wisselwerking met de maatschappelijke omgeving. Onze klanten en stakeholders moeten vertrouwen kunnen hebben in de medewerkers van Dudok Wonen. Dat is voor ons de reden om een aantal zaken vast te leggen in een integriteitsbeleid. Hierin maken we onderscheid naar:

• schending van de omgangsvormen of het vermoeden daarvan
  • schending van integriteit of het vermoeden daarvan

De uitgangspunten en procedures van schending van de integriteit staan in onze ‘Regeling melden vermoeden integriteitsschending’. Deze regeling en het integriteitsbeleid zijn te vinden op het medewerkersportaal en op onze website. In 2022 zijn geen meldingen gedaan over vermoedens van integriteitsschending of schending omgangsvormen.

Wel was er in 2022 een gerechtelijke uitspraak in het kader van een strafzaak naar aanleiding van een fraudegeval uit 2019. De verdachte is veroordeeld tot 160 uur taakstraf of 80 dagen hechtenis.

5.5 AVG en informatiebeveiliging

Privacy

Privacy van onze klanten en medewerkers vinden wij belangrijk. Nieuwe medewerkers krijgen daarom een introductie over het werken met privacygevoelige gegevens. En in 2022 hielden we alle medewerkers regelmatig op de hoogte van privacy-onderwerpen in de media.

In 2022 zijn 4 interne incidenten gemeld. Dit waren slechts kleine incidenten. Ze zijn daarom niet gemeld aan de Autoriteit Persoonsgegevens. Daarnaast deden 3 huurders een verzoek voor inzage van gegevens. Slechts één klant heeft de gevraagde gegevens ontvangen, omdat de andere 2 zich niet hebben geïdentificeerd als rechtmatige personen.

Informatiebeveiliging

In 2022 stelden we het nieuwe informatiebeveiligingsbeleid vast en benoemden we een nieuwe Security Officer. Daarnaast hielden we ons in 2022 bezig met het verder verbeteren van de informatiebeveiliging.
We werden een paar keer opgeschrikt door verschillende ernstige cyberaanvallen op leveranciers die heel dichtbij kwamen. Zo was er een ransomware-aanval op The Sourcing Company en een hack bij Ista.

we werkten aan een calamiteitenplan Informatiebeveiliging

Beide keren had dit geen impact op onze organisatie. Wel werd hierdoor duidelijk wat de invloed kan zijn van zulke aanvallen. Daarom werkten we hard aan een concept voor het calamiteitenplan Informatiebeveiliging. Regelmatig komen we in actie om ons weerbaarder te maken tegen cybercriminaliteit te maken. De BIC (Baseline Informatiebeveiliging Corporaties) staat hierbij aan de basis.

In 2023 gaan we verder met het verbeteren van het risicomanagement in het kader van informatiebeveiliging, o.a. door het uitwerken van het calamiteitenplan.

5.6 Verslag van de ondernemingsraad

De OR werd begin 2022 ingevuld door 2 roulerende stoelen en 3 permanente leden.  Omdat één van de 5 leden vertrok, werden in 2022 nieuwe OR-verkiezingen uitgeschreven. Er stelden zich geen nieuwe kandidaten beschikbaar. Het gevolg: de OR hield op te bestaan. Want een OR heeft minimaal 5 leden nodig.

De vraag was wat hiervan de oorzaak is. En wat er nodig is om te komen tot een nieuwe vorm van medezeggenschap binnen de WOR? De bestuurder gaf opdracht hier onderzoek naar te verrichten.

Extern onderzoek en medewerkersbijeenkomst
Een extern bureau voerde dit onderzoek uit, begin 2022. Belangrijkste uitkomsten waren, dat medewerkers medezeggenschap zeker belangrijk vinden. Vooral werkdruk en tijdgebrek waren redenen om zich niet verkiesbaar te stellen.

medezeggenschap passend invullen

Een bijeenkomst voor medewerkers over de vraag ‘Hoe kunnen we medezeggenschap binnen Dudok Wonen passend invullen’ werd goed bezocht. Een groep medewerkers bood aan de uitkomsten van de bijeenkomst verder uit te werken. Parallel hieraan bracht een andere groep medewerkers advies uit over de profielschets voor de interim-bestuurder. Ook heeft een groep medewerkers zich gebogen over de adviesaanvraag over de nieuwe strategie. Zo werden de OR-taken toch ingevuld, alleen in een andere vorm.

We verwachten dat de nieuwe aanpak van medezeggenschap in 2023 wordt geformaliseerd.

v6.1.1