Spring naar inhoud

Eigen kracht: producten en diensten

2.1 Onze sociale woonproducten in 2022

Onze klanten zijn onze huurders, onze kopers en mensen die een woning zoeken in de gemeenten Hilversum en Gooise Meren in de regio Gooi & Vechtstreek en in Almere. In totaal hielpen we 706 huishoudens aan een woning in 2022. Van sociale huur tot dure vrijesectorwoningen.

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Figuur 2.1: aantal verhuringen en verkopen naar woonproduct 2022

Het aantal matches is lager dan in 2021: toen hadden we 762 nieuwe verhuringen en koopcontracten. Dit komt onder andere door een lichte daling van het aantal mutaties: er zijn minder huurcontracten opgezegd. Daarnaast zijn er minder kooparrangementen afgesloten.

De productenmix: onze sociale woonproducten in 2022
Ons aanbod aan betaalbare huur- en koopwoningen noemen we onze productenmix. Om te zorgen voor een goede mix, kijken we naar de aantallen in de sociale huur, de middenhuur en kooparrangementen met een sociaal koopcontract. De dure vrijesectorhuur en koop zonder sociaal product tellen we daarbij niet mee.

KPI 1: Ons woningaanbod voldoet aan de behoeften en mogelijkheden van woningzoekenden, huurders en kopers in de regio Gooi en Vechtstreek. Ons jaarlijks aanbod in de regio Gooi en Vechtstreek per product bevindt zich tussen deze bandbreedtes: sociale huur tussen 55-65%; middenhuur tussen 10-20% en - sociale koop tussen 10-25%

In 2022 voldeden we bijna aan de doelstelling; het percentage sociale huur is iets hoger dan de bandbreedte.

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Realisatie productenmix in percentages

2.2 Sociale verhuringen

In ons huurbeleid beschrijven we hoe we de sociale verhuringen regelen. Het sociaal huurprijsbeleid gaat over de sociale huurcontracten en de middenhuurcontracten. Ons huurbeleid zorgt voor de juiste match tussen de huur van de woning en het inkomen van de nieuwe huurder. We streven naar een jaarlijkse procentuele verdeling van het aanbod sociale huurwoningen over 3 huurprijscategorieën:

  streefpercentage realisatie in 2022 realisatie 2020-2022
onder de lage aftoppingsgrens tot en met € 633,25: we bieden voorrang aan één- en tweepersoonshuishoudens met recht op huurtoeslag 65% 77% 76%
vanaf de lage aftoppingsgrens tot onder de hoge aftoppingsgrens (€ 633,26 - € 678,66): we bieden voorrang aan meerpersoonshuishoudens met recht op huurtoeslag. 15% 9% 11%
segment tussen de hoge aftoppingsgrens en de liberalisatiegrens (€ 678,67 - € 763,47). Deze verhuren we uitsluitend aan de secundaire doelgroep. Dit zijn huishoudens met een inkomen tussen de inkomensgrens voor de primaire doelgroep € 32.200 en € 40.024, afhankelijk van de samenstelling van het huishouden. Zij komen wel in aanmerking voor een sociale huurwoning, maar niet voor huurtoeslag 20% 14% 13%

De toewijzing van sociale huurwoningen gebeurt via WoningNet Gooi en Vechtstreek.

Nieuwe sociale huurcontracten in 2022
In 2022 kregen 449 huishoudens een sociale huurwoning of kamer via ons. Naar verhouding zijn er meer huurcontracten onder de lage aftoppingsgrens afgesloten in 2022 dan ons streven (zie figuur 2.2). De reden hiervoor is onder meer de oplevering van het complex Anna’s Hoeve. Hier zijn alle 65 woningen verhuurd onder de lage aftoppingsgrens.

de norm voor passend toewijzen hebben we behaald

Passend toewijzen
Passend toewijzen zorgt ervoor dat mensen een woning huren die bij hun inkomen past. Voor passend toewijzen gelden wettelijke normen voor woningcorporaties. Deze normen voorkomen dat mensen met een laag inkomen in een te dure woning terechtkomen. Wij moeten ten minste 95% van onze woningen met een huurprijs tot € 763,47 verhuren aan huurders met een inkomen tot € 40.765 (eenpersoonshuishouden) en € 45.014 (meerpersoonshuishouden).

Figuur 2.3: regels passend toewijzen (inkomensklasse, huishoudensgrootte en huurprijs), 2022

In 2022 kreeg ruim 99% van de huishoudens met recht op huurtoeslag een woning via ons binnen de passend toewijzen-normen. De norm van 95% hebben we dus ruim behaald.

Toewijzing sociale verhuringen
In figuur 2.4 ziet u op welke wijze we de sociale verhuringen toewezen in 2022 en 2021. Dit zijn daarbij de meest opvallende zaken:

  • In 2022 sloten we meer reguliere contracten af dan in 2021. Belangrijkste oorzaak hiervoor waren de 123 opleveringen van nieuwbouwwoningen.
  • Het aantal statushouders is gestegen, omdat de vraag vanuit de overheid stijgt.
  • De spoedzoekregeling is in 2022 weer toegepast. Dankzij deze regeling kunnen we oplossingen bieden voor complexe situaties in woonsituaties of woonomgevingen. Met de gezamenlijke corporaties in de regio mogen maximaal 50 woningen per jaar met de spoedzoekregeling toewijzen. Dit is vastgelegd in de huisvestingsverordening.
  2022 % 2021 %
Regulier 353 77% 265 71%
Statushouder/generaal pardonner 39 8% 32 9%
Vestiger-regulier 5 1% 4 1%
Tijdelijke Verhuur 19 4% 47 13%
Doorschuiving 3 1% 10 3%
2%-regeling 2 0% 11 3%
Woningruil 5 1% 2 1%
Urgenten 2 0% 3 1%
Centrum Indicatiestelling Zorg 2 0% 53 14%
Huren onder Voorwaarden 4 1% 5 1%
Spoedzoeker 5 1% 3 1%
Gebruikerscontract   0% 1 0%
Overig vangnet 7 2% 15 4%
Anti-kraak 3 1% 8 2%
2e kans   0% 1 0%
Totaal verhuringen 449 100% 460 100%

2.3 Vrijesectorverhuringen

Binnen de vrije sector maken we verschil tussen ‘middenhuur’ en ‘duur’. In 2022 vonden 127 huishoudens hun nieuwe huurwoning in de vrije sector: 82 in de middenhuur en 45 in de dure vrije sector.

Middenhuur: voor lagere middeninkomens
Middenhuurwoningen zijn vooral bedoeld voor jonge gezinnen en doorstromers. Het zijn woningen met huurprijzen vanaf de huurtoeslaggrens tot € 940 per maand. Deze woningen zijn voor de lagere middeninkomens. Daarbij gaat het om bewoners met een bruto jaarlijks inkomen tussen de € 36.647 en € 52.149 per huishouden. WoningNet biedt de beschikbare woningen aan.

ons aanbod zo eerlijk mogelijk verdelen

Zo werken de voorrangsregels
De toewijzing van middenhuurwoningen gebeurt op basis van voorrangsregels. Op deze manier kunnen we ons aanbod zo eerlijk mogelijk verdelen. De regels horen bij de prestatieafspraken met de gemeenten en zijn afgestemd met onze stakeholders. Dit is de volgorde van voorrang:

  1. sociale huurders van Dudok Wonen
  2. sociale huurders van andere corporaties in de regio Gooi en Vechtstreek
  3. huishoudens met minimaal 3 personen
  4. woningzoekenden met maatschappelijke/economische binding met de regio Gooi en Vechtstreek

middenhuur zorgt voor doorstroming binnen het Gooi

Waar komen de huurders vandaan?
De meeste huurders kwamen uit de regio Gooi en Vechtstreek. Van alle nieuwe huurders had 11% een laag inkomen en 89% een middeninkomen. De gemiddelde huurprijs is €863.

  • 7 van de 82 huishoudens kwam van buiten de regio
  • 57% van de huishoudens woonde eerst in een sociale huurwoning
  • 14 huishoudens woonden voor het eerst op zichzelf
  • 4 huishoudens hadden eerst een koopwoning

Middenhuur: veel jonge huurders
Vooral meerpersoonshuishoudens maakten gebruik van onze middenhuur: 71%. De nieuwe huurders zijn relatief jong: 44% is jonger dan 30 jaar. Maar 5% van de huurders is 55 jaar of ouder. Als reden voor verhuizing staat de locatie van de woning op de eerste plaats. Daarna komt de wens om groter te gaan wonen. De derde reden is de mogelijkheid om zo zelfstandig mogelijk te wonen.
In 2022 verruilden 4 huishoudens hun koopwoning voor een middenhuurwoning. De oorzaak was 2 keer relatiebreuk. In de andere 2 gevallen wilden de bewoners naar een seniorenwoning verhuizen.

Dure huur
Dure vrijesectorwoningen zijn woningen met een huurprijs boven € 1.000. We verhuren in de dure vrije sector via Goois Wonen B.V. In 2022 bedienden we 45 huishoudens met een nieuw huurcontract.

2.4 Sociale koopproducten

Wooncarrières mogelijk maken: dat vinden we belangrijk. En dus bieden we onze klanten verschillende woonproducten. Niet alleen huur, ook koop. We hebben 2 sociale koopproducten: Koop Goedkoop en Kopen naar Wens.

Voor wie zijn onze sociale koopproducten bedoeld?
Deze koopproducten zijn er voor huishoudens uit de sociale doelgroep en de lagere middeninkomens – ook als mensen tijdelijk tot deze doelgroep horen. Het lagere middeninkomen is in 2022 maximaal bruto € 52.147. Ook bij de verkoop van woningen met een sociaal koopproduct passen we voorrangsregels toe. Deze regels horen bij de prestatieafspraken met de gemeenten.

60 sociale verkopen

In 2022 zijn 60 huurwoningen verkocht met een sociaal koopproduct, exclusief de doorverkopen. Daarvan is 100% toegewezen aan huishoudens met een maximum bruto-inkomen van € 52.147. 

Inkomenscategorie Gooise Meren Hilversum Blaricum Totaal %
Primaire doelgroep
<= €32.675
15 8   23 38%
Secundaire doelgroep
€32.676 t/m €40.765
6 7   13 22%
Secundaire doelgroep
meerpersoonshuishoudens
€40.766 t/m €45.014
2 1   3 5%
Middeninkomens
€40.766 t/m €52.147
11 7 3 21 35%
Totaal 34 23 3 60 100%

Het aantal verkopen is lager dan we van plan waren. Dat komt vooral door de stijging van de verkoopprijzen van woningen. Hierdoor kunnen we deze woningen niet met een sociaal koopproduct aan de doelgroep verkopen. Deze woningen blijven daarom in de verhuur of worden in een enkel geval verkocht op de vrije markt. In 2022 verkochten we 3 woningen op de vrije markt.

sociale koop zorgt voor doorstroming

Waar komen de sociale kopers vandaan?
Zeker 63,3% van de sociale kopers woonde eerst in een sociale huurwoning. En 11,7% komt uit een vrijesectorhuurwoning. Hiermee zorgt sociale koop voor doorstroming. De meeste sociale kopers woonden in hun vorige huis in Hilversum (38,3%), Gooise Meren (30%) of een andere gemeente in de regio (26,7%).

2.4.1 Koop Goedkoop

Ons eerste sociale koopproduct is Koop Goedkoop. Binnen dit product maken we verschil tussen:

  • de nieuwe contracten: dit zijn de huishoudens die een voormalige huurwoning van ons kopen. In 2022 waren dat er 9.
  • de doorverkopen: als de woning eerst is gekocht via onze Koop Goedkoopregeling en daarna aan een andere bewoner wordt verkocht. In 2022 waren dat er 71. Bij zo’n doorverkoop start de erfpachtcanon weer op 0% voor de nieuwe eigenaar van de woning. Wat houdt dit in? Een huishouden krijgt 100% korting in het beginjaar en eindigt met 0% korting in jaar 11. Vanaf dat jaar betaalt de bewoner het volledige bedrag van de erfpachtcanon.

Bijkoop grond
De huizenprijzen worden steeds hoger. Dat betekent dat bijna al onze eengezinswoningen en enkele appartementen niet meer als sociaal koopproduct aangeboden kunnen worden. Dit omdat de waarde van de woningen uitkomt boven de NHG-grens: het maximale bedrag aan hypotheek voor Nationale Hypotheek Garantie. De NHG-grens was € 355.000 in 2022. Dit betekent dat we bij verkoop of doorverkoop de Koop Goedkoopregeling nauwelijks meer kunnen aanbieden aan onze doelgroep. Om te zorgen dat onze middelen bij de juiste doelgroep terecht blijven komen, hebben we bewoners van een ‘dure’ Koop Goedkoop woningen het aanbod gedaan om hun grond bij te kopen. Onder andere vanwege de lage rente hebben 127 mensen van het aanbod gebruik gemaakt. Dat betekent dat we deze middelen weer kunnen inzetten voor de doelgroep.

Aan het einde van het jaar steeg de rente en vlakte de prijsstijging van woningen af. Daarbij wordt de NHG-grens naar € 405.000 verhoogd. In 2023 bieden we in enkele gevallen opnieuw bijkoop van de grond aan. Dat gaat om de woningen boven de nieuwe NHG-grens waarvan de bewoners zich melden.

2.4.2 Kopen naar Wens

Ons andere sociale koopproduct is Kopen naar Wens. In 2022 verkochten we leeggekomen, voor verkoop gelabelde woningen via dit koopproduct. In 2022 kochten 51 huishoudens een woning met Kopen naar Wens.

2.5 Maatwerk in wonen

Niet iedereen heeft dezelfde mogelijkheden. Wij helpen graag de eigen kracht van mensen te versterken. Daarbij vragen we ons steeds af: wat kunnen mensen zelf? En wat doen wij als organisatie? We zetten maatwerk in om de juiste omstandigheden te creëren.

In Between Places: tijdelijke huur
In 2017 startten we met het woonconcept In Between Places in Hilversum. In mei 2021 ging In Between Places Almere van start. Dit concept biedt tijdelijke huurwoningen voor een tijdelijke woonvraag. De doelgroep zijn mensen die tussen wal en schip zijn geraakt in de woningmarkt. Het zijn mensen die met spoed een huis zoeken, maar volgens de urgentieregeling van het woonruimteverdeelsysteem niet voor een woning in aanmerking komen. Wij zorgen zelf voor de toewijzing. Dat doen we aan de hand van selectiecriteria die gelden in de verschillende gemeenten. We verhuren 48 studio’s/appartementen met In Between Places-huurcontracten.

woningen voor mensen die met spoed een huis zoeken

Verhuur via In Between Places Hilversum in 2022

In Hilversum verhuren we 22 woningen via In Between Places-huurcontracten. 15 van deze contracten sloten we af in 2022.

  • De huurders zochten met spoed een woning om verschillende redenen: een relatiebreuk, overlijden van een huisgenoot/ouder, uitstroom uit de maatschappelijke opvang, een onveilige thuissituatie en dreigende dakloosheid door de sloop/verkoop of onbewoonbaarheid van een woning.
  • 15 huurders zegden hun tijdelijke huurcontract op in 2022. 40% is het gelukt om op eigen kracht een volgende sociale huurwoning via Woningnet in de regio Gooi en Vechtstreek te vinden. Het overige deel stroomde door naar de vrije sector of een kamer. Van niet iedereen is bekend op welke manier en of zij een volgende woning gevonden hebben.
  • In 2022 zijn alle huurders op eigen gelegenheid vertrokken. Soms werkten we samen met netwerkpartners om andere woonruimte te vinden. Het was niet nodig om een juridische procedure te starten

Verhuur via In Between Places Almere in 2022

In Almere verhuren we 26 woningen via In Between Places in complex De Driehoek in Almere Poort.

  • 5 tijdelijke huurcontracten sloten we af in Almere. Net als in Hilversum zijn dit tweejarige contracten. Voor 4 van deze 5 bewoners was een relatiebreuk de belangrijkste reden waarom ze met spoed een woning zochten.
  • 3 huurders zegden hun tijdelijke huurcontract op in 2022. Van hen zijn er 2 met urgentie vertrokken.

Doorstroming voor 65+

We willen zorgen voor meer doorstroming. Bijvoorbeeld van ouderen die een ruime woning verruilen voor een kleinere woning. Of een woning met meer zorg. Hiervoor namen we deze initiatieven:

  • Huurders van 65 jaar en ouder kunnen een wooncoach uitnodigen. Met deze coach gaan ze in gesprek over hun huidige woonsituatie, woon- en zorgwensen en eventueel verhuismogelijkheden. Inmiddels is dit project een regionale samenwerking tussen de gemeenten en corporaties De Alliantie, G&O en Dudok Wonen.
  • Bij elk nieuwbouwproject stellen we een aantal appartementen beschikbaar aan ouderen die willen verhuizen en een grote woning achterlaten. Eind 2022 zijn we bij het eerste nieuwbouwproject gestart om op deze manier een deel toe te wijzen aan senioren.

2.6 Tijdelijke bijdrage aan betaalbaarheid

2.6.1 Maatwerkbudget

Soms kunnen bewoners hun probleem zelf niet oplossen. Bij deze mensen kijken we per situatie wat passend en klantgericht is. Het Maatwerkbudget van € 50.000 helpt daarbij. Elk jaar hebben we dit budget beschikbaar om bewoners die het moeilijk hebben te helpen de negatieve spiraal te doorbreken.

Hoe werkt het Maatwerkbudget?

Dankzij het Maatwerkbudget kunnen we snel handelen, zonder dat we eerst ingewikkelde interne procedures moeten doorlopen. Onze medewerkers zien vanuit de dagelijkse praktijk wat er nodig is. Zij krijgen het vertrouwen om in actie te komen om bewoners in noodsituaties te helpen.

bewoners in noodsituaties helpen

In 2022 is het Maatwerkbudget 22 keer ingezet. Het budget hebben we onder meer gebruikt voor:

  • oplossing tochtprobleem: de radiator in de woonkamer is aangepast
  • een extra stopcontact voor een zuurstofapparaat
  • een hogere of lagere toiletpot
  • overnamekosten, omdat de huurder de overname niet kon betalen maar de spullen wel nodig had
  • schoonmaakwerk en tuinonderhoud

2.6.2 Kopers tegemoetkomen via Koop Goedkoop

In totaal hebben eind 2022 1.014 huishoudens een huis via ons gekocht met een Koop Goedkooparrangement. Om welk kortingspercentage op de erfpachtcanon gaat het dan? In figuur 2.5 is weergegeven hoeveel huishoudens welk kortingspercentage hebben. Dat begint met 100% korting in het beginjaar en eindigt met 0% korting in jaar 11. Vanaf dat jaar betaalt de bewoner het volledige bedrag van de erfpachtcanon. Het aantal arrangementen met een kortingspercentage van 100% bestaat uit verkochte huurwoningen met Koop Goedkoop en uit doorverkopen van bestaande Koop Goedkoopwoningen in 2022.

Aantal Koop Goedkoop arrangementen per kortingspercentage.

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Figuur 2.7: verdeling erfpachtcanon

2.7 Dienstverlening

Onze visie

Als het gaat om dienstverlening, hebben we 3 principes:

  • We gaan uit van eigen kracht.
  • We denken in mogelijkheden.
  • We zijn betrouwbaar.

Meer online dienstverlening

Vanaf 1 september 2021 zijn we alleen nog telefonisch bereikbaar van 09.00 tot 13.00 uur. Deze wijziging sluit aan bij onze visie op dienstverlening. Deze visie houdt in, dat we kiezen voor zoveel mogelijk online dienstverlening. Bewoners die daartoe in staat zijn, kunnen de meeste informatie goed en snel zelf online vinden. Hiermee zorgen we ervoor dat we voldoende tijd en aandacht hebben voor bewoners die onze tijd en aandacht echt nodig hebben.

Nieuw systeem voor klantregistratie

In 2022 voerden we een nieuw klantregistratiesysteem in. Het doel hiervan is dat er van elke klant een volledig klantbeeld beschikbaar is op een centrale plek. Dit zorgt voor een betere dienstverlening voor de klant en daarmee hogere klanttevredenheid bij huurders en kopers. In het najaar van 2022 zijn onze medewerkers uit het Woonbedrijf getraind om met het nieuwe systeem te werken. Per 1 januari 2023 starten we met het vastleggen van klantcontactmomenten in Embrace Customers. Met dit systeem kunnen huurders hun zaken zelf regelen via een overzichtelijk online klantportaal. 

2.7.1 KWH resultaten 2022

Het Kennis- en Kwaliteitscentrum Woningcorporaties (KWH), doet elk jaar onderzoek naar onze dienstverlening. In figuur 2.8 ziet u de resultaten over 2022. Op 2 onderdelen na waren de scores boven het landelijk gemiddelde. In 2023 gaan we aan de slag met de scores waar we niet tevreden mee zijn:

  • Bij algemene waardering geven huurders aan niet altijd te weten wanneer we bereikbaar zijn. Ook vinden zij dat er niet snel genoeg gereageerd wordt op vragen. Daar gaan we aan werken.
  • Bij onderhoud komt de lage score vooral door slechte communicatie tijdens planmatig onderhoud. Het verloop van het onderhoud en het nakomen van gemaakte afspraken scoort lager ten opzichte van het landelijke cijfer. Huurders geven aan dat de communicatie een stuk beter kan. Het jaar 2022 stond in het teken van verbetering van onze aanpak van het onderhoud. We verwachten dat onze aanpak ‘Bewoner en Onderhoud’ leidt tot meer klanttevredenheid hierover. Dit is ook een belangrijk onderdeel van de periodieke monitoring van de nieuwe aanpak.

Ook in 2022 organiseerden we klantreizen om onze processen te verbeteren vanuit het perspectief van de klant. Zo’n ‘klantreis’ laat de weg zien die de klant aflegt bij het afnemen van een dienst of de aanschaf van een product. Op basis van de klantreizen werkten we aan verbetering.

Figuur 2.8: resultaten KWH

KPI 4: Onze huurders en kopers zijn tevreden over onze dienstverlening. Jaarlijks minimaal voldoen aan criteria behalen en/of behouden KWH-label.

In 2022 hebben we dit niet behaald.

2.7.2 Sociaal beheer en leefbaarheid

Wij investeren in de leefbaarheid in onze complexen. Hierover gaan we in overleg met de Huurdersbelangenvereniging (HBV), bewonerscommissies en huurders. In onze regio zien we een stijging van het aantal bewoners en woningzoekenden die kwetsbaar zijn. In 2022 kregen we ruim 4700 meldingen binnen over sociaal beheer, leefbaarheid en complexbeheer. Dit zijn opvallende zaken van het afgelopen jaar:

  • Bewoners ervaren of veroorzaken meer overlast als ze geen dagbesteding hebben. Dat zie je ook terug in de overlastmeldingen.
  • We zien een kleine stijging in agressie vergeleken met voorgaande jaren. De lontjes van bewoners worden steeds korter. Mensen reageren agressiever bij andere bewoners en bij instanties. Daar hebben wij als verhuurder ook last van.
  • De psychische problematiek lijkt iets te zijn afgenomen, maar wordt wel complexer en daardoor langduriger.
  • Zorg en geluidsoverlast zijn nog steeds de meest voorkomende meldingen.

Bewoners spelen zélf een rol in de oplossing

Uitgangspunt bij deze vraagstukken is, dat onze bewoners zélf een belangrijke rol spelen in het oplossen van overlastsituaties. In gesprek gaan via Buurtbemiddeling is hier onderdeel van. Wij adviseren en denken mee als dat nodig is. Zo werken we toe naar een situatie waarbij onze klanten prettig samen in een portiek of straat wonen. Soms is dit niet haalbaar. We leggen de kwestie dan aan de rechter voor. Daarbij gaat het om ernstige overlastsituaties, waarbij buren en omwonenden langdurig en structureel overlast ervaren.

Aanpak van de klantvragen

We werken intensief samen met onze ketenpartners en zorgpartners in de regio en in specialistisch en juridisch advies. Samen met de gemeentelijke uitvoeringsloketten, regionale hulpverleningsinstanties en bouw- en woningtoezicht verbeteren we de woonsituatie en begeleiden we onze klanten.

Inzet complexbeheer vergroot

In sommige wijken of complexen groeit het aantal kwetsbare bewoners. Soms hebben bewoners te weinig oog voor hun directie woonomgeving. Hierdoor neemt de verloedering toe. Om zo goed mogelijk in te kunnen gaan op de diverse bewonersvragen zijn we in 2022 gestart met intensiever complexbeheer. We werken met 3 complexbeheerders met ieder een eigen gebied, gekoppeld aan een medewerker Woonzaken. De complexbeheerders zijn in de wijk aanwezig. Daardoor signaleren zij vroegtijdig problemen.En dat draagt bij aan het verbeteren van de leefbaarheid en het veiligheidsgevoel. Bewoners vinden het prettig dat er met hen meegedacht wordt en dat samen met het team leefbaarheid gezorgd wordt voor een fijne woonomgeving.

samen zorgen voor een fijne woonomgeving

Aanpak van de klantvragen

We werken intensief samen met onze ketenpartners en zorgpartners in de regio en in specialistisch en juridisch advies. Samen met de gemeentelijke uitvoeringsloketten, regionale hulpverleningsinstanties en bouw- en woningtoezicht verbeteren we de woonsituatie en begeleiden we de klanten.

Huisvesting Maatschappelijke Doelgroepen

Voor woningzoekenden met grote zorgvragen bieden we bij aanvang van het huurcontract preventieve zorg aan. Dit doen we met hulp van Huisvesting Maatschappelijke Doelgroepen (HMD). Dat doen we als pas bij het begin van het huurcontract blijkt dat de bewoner en zorgvraag heeft. Maar ook als we al weten dat een woningzoekende intensieve zorg en/of begeleiding krijgt. In dat geval komt vanuit de regio en verzoek om passende woonruimte.

  • in 2022 sloten we 7 nieuwe HMD-contracten af
  • 8 HMD-contracten zijn beëindigd:
    • 6 contracten zijn na een periode van 2 jaar omgezet naar een contract op eigen naam
    • 2 HMD-trajecten zijn zonder succes afgesloten en beëindigd

Leefbaarheidsinitiatieven en projecten in 2022

In 2022 werkten we aan deze initiatieven en projecten om de leefbaarheid te verbeteren:

  • De Buurtkamer Bloemenbuurt was ook in 2022 weer van toegevoegde waarde. We werken samen met de buurtcoördinator van de gemeente Hilversum, de wijkagent en de opbouwwerker van Versa Welzijn Ook voeren we gesprekken met nieuwe bewoners om zorgen tijdig te signaleren en kijken we naar een passende manier van huisvesten voor de huurder in de buurt.
  • Achterom, Hilversum. Dit is een jongerenproject waarbij bewoners meewerken aan het opknappen van de 2 panden. In 2021 hebben we op deze manier de technische staat van de panden aangepakt . Per pand stelden we een budget beschikbaar. De wensen van de bewoners bleken echter niet te passen binnen het budget. Helaas is het nog niet gelukt om dit project goed van de grond te laten komen. Wij voeren intakegesprekken met de nieuwe kandidaten om aan te geven wat wij verwachten van onze bewoners in jongerenpanden, maar het onderhoud van het pand laat te wensen over.
  • De werkzaamheden aan de Van Speijklaan zijn inmiddels afgerond. In de toewijzing blijkt dat er veel kwetsbare bewoners reageren op deze woningen. Inmiddels zitten er meerdere bewoners met soms zware problemen. Anderen willen hier niet wonen, omdat er de komende jaren nog veel bouwwerkzaamheden in Nieuw Zuid plaatsvinden. We zijn in nauw contact met de wijkagent. We proberen hierin onze bewonerscommissie mee te nemen om zo zicht op de situatie te houden.
  • De Orchidee, Hilversum. Dit is een nieuwbouwproject voor bewoners met een zorgvraag. Kort nadat de bewoners De Orchidee hadden betrokken, werd duidelijk dat een aantal bewoners woonproblemen veroorzaakten. Samen met netwerkpartners als de Buurtkamer Bloemenbuurt voerden we gesprekken om te zorgen dat iedereen naar tevredenheid in de buurt kan wonen. Ook hier voeren we intakegesprekken met kandidaat-huurders.
  • Bewonerscommissies stellen ons dagelijks vragen. We werken intensief samen. Toch levert de samenwerking voor bewoners niet altijd het gewenste resultaat op. Want wij kunnen niet op alle wensen ingaan. De bewonerscommissie van de Landstraat heeft ons gevraagd om iets te doen met de lege kantoorruimte naast de appartementen. Met als resultaat een verbouwing van het monumentale kantoorpand in 8 nieuwe woningen. Oplevering volgt in 2023.
  • Het wijkkantoor Betje Wolfflaan in Bussum zorgt ervoor dat Dudok Wonen zichtbaar is in de wijk en de leefbaarheid onder controle is. Met Versa Kinderwerk organiseerden we een buitenspeelmiddag voor de kinderen van de Betje Wolfflaan en de overige wijken. Daarnaast was er extra aandacht voor het groenonderhoud en onderhoud van de hekken rondom het complex in samenwerking met de gemeente.
  • Aan de Nesciohof is het project leefbaarheid zo goed als afgerond. De binnentuinen zijn door de gemeente opnieuw ingericht. Daarnaast hebben wij als Dudok Wonen onderhoud aan paden en tuinen uitgevoerd. Het aanzicht is hierdoor een stuk verbeterd. We werken hier nauw samen met Versa Welzijn.
  • In het complex aan de Amersfoortsestraatweg 92 is de leefbaarheid achteruitgegaan. In 2022 legden we de focus op het verbeteren van de leefomgeving.

bewonerscommissies nemen initiatief en regelen praktische zaken

Versie:
v6.1.1

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report